Dzwoni do Ciebie „pracownik” banku? Uważaj, to może być oszust! Seniorka z Legnicy straciła 16 000 zł.
Legnicka policja codziennie otrzymuje po kilka zawiadomień dotyczących różnego rodzaju oszustw. Przestępcy podszywający się za pracowników banku łączą się telefonicznie ze swoją ofiarą, przekazują fałszywe informacje, że pieniądze zgromadzone na koncie są zagrożone i wywierają presję natychmiastowego zabezpieczenia oszczędności. Ofiarą oszustwa dokonanego właśnie tą metodą padła 77-letnia mieszkanka Legnicy, która straciła 16 000 złotych.
Każdy z nas może któregoś dnia odebrać telefon i usłyszeć w słuchawce głos „pracownika banku”, „policjanta”, „prokuratora” czy „wnuczka”. Rozmowa będzie wyglądała podobnie, bo głównym tematem będą pieniądze. Oszuści, którzy podszywają się pod przedstawicieli różnych instytucji mają jeden cel: wyłudzić nasze pieniądze, często wszystkie oszczędności. Wykorzystują wszelkie możliwe formy manipulacji, wytwarzają atmosferę strachu, naciskają, pośpieszają - a wszystko po to, by wywołać u rozmówcy bardzo silne emocje, które wpłyną na jasność myślenia. Oszuści nie próżnują o czym wielokrotnie informujemy na naszej stronie.
Wczoraj otrzymaliśmy kolejne zgłoszenie o oszustwie. Do 77-letniej mieszkanki Legnicy zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Powiedział, że oszczędności zgromadzone na jej koncie są zagrożone. Podczas rozmowy namówił seniorkę do wybrania z konta wszystkich oszczędności, a następnie za pomocą podanych przez niego kodów BLIK, wpłacenia na tzw. „konto techniczne”, co też uczyniła, przekazując oszustowi 16 000 zł.
Legniccy policjanci apelują o zachowanie ostrożności i radzą, jak nie paść ofiarą oszustów:
• Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet gdy przedstawiają się jako pracownicy banku.
• Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
• Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
• Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
• Nie przekazuj kodów mobilnej płatności ani nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz.
• Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
• Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
mł. asp. Anna Tersa