Mimo licznych apeli Policji wciąż dochodzi do oszustw internetowych, mieszkanka Legnicy straciła 25 tys. zł.
Legniccy policjanci po raz kolejny apelują, aby zachować szczególną ostrożność w przypadku kontaktu z osobami nieznajomymi przez Internet, zwłaszcza na platformach sprzedażowych. Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody manipulacji, w tym podszywanie się pod znane firmy czy platformy. Pamiętajmy, aby nigdy nie podawać danych do konta bankowego ani nie autoryzować transakcji, których sami nie inicjowaliśmy. Mieszkanka Legnicy umieściła ogłoszenie sprzedażowe na jednym z portali społecznościowych, została zmanipulowana przez oszustów, otworzyła przysłany jej link, za pomocą którego zalogowała się do swojej bankowości elektronicznej. Następnie skontaktowała się z nią kobieta, która nakłoniła 58-latkę do podania kodów blik. W ten sposób straciła 25 tys. zł.
Pomimo licznych kampanii informacyjnych, spotkań edukacyjnych i ostrzeżeń kierowanych do społeczeństwa, nadal zdarzają się przypadki, w których osoby dają się oszukać przez internetowych przestępców. Przykładem takiego zdarzenia jest sytuacja zgłoszona wczoraj do Komendy Miejskiej Policji w Legnicy przez 58-letnią mieszkankę Legnicy.
Kobieta poinformowała, że padła ofiarą oszustwa. Jak wynika z jej zeznań, wszystko zaczęło się od zamieszczonego przez nią ogłoszenia sprzedaży rur na platformie sprzedażowej jednego z portali społecznościowych. Za pośrednictwem komunikatora skontaktował się z nią mężczyzna, który, twierdził, że chce dokonać zakupu towaru, a następnie przesłał link prowadzący do fałszywej strony internetowej, łudząco przypominającej witrynę firmy InPost.
Pokrzywdzona, wierząc w wiarygodność strony, podała swoje dane bankowe. Następnie zadzwoniła do niej kobieta, podająca się za pracownika InPost, która nakłoniła ją do autoryzacji przelewów za pomocą kodów BLIK. W wyniku tych działań z rachunku bankowego mieszkanki Legnicy wypłacono środki w wysokości 25 000 złotych.
Legniccy policjanci po raz kolejny apelują, aby zachować szczególną ostrożność w przypadku kontaktu z osobami nieznajomymi przez Internet, zwłaszcza na platformach sprzedażowych. Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody manipulacji, w tym podszywanie się pod znane firmy czy platformy. Pamiętajmy, aby nigdy nie podawać danych do konta bankowego ani nie autoryzować transakcji, których sami nie inicjowaliśmy.
Jak się chronić?
• Nie otwieraj podejrzanych linków przesłanych przez nieznajomych.
• Sprawdzaj dokładnie adresy stron internetowych – fałszywe strony często różnią się jedną literą lub mają dziwne rozszerzenia.
• Nigdy nie podawaj swoich danych logowania do banku ani nie przekazuj kodów BLIK osobom trzecim.
• W razie wątpliwości skontaktuj się z bankiem lub firmą, pod którą podszywa się rozmówca.
Pomimo intensywnych działań prewencyjnych Policji, liczba ofiar oszustw internetowych wciąż rośnie. Zachowajmy czujność, aby nie paść ofiarą tego typu przestępstw.
mł. asp. Anna Tersa