Bądź bezpieczny w internecie
Hakerzy co rusz podszywają się pod polskie banki i tworzą fałszywe strony, na które próbują zwabiać swoje ofiary. Następnie dochodzi do próby wykradzenia danych logowania do bankowości elektronicznej, co może mieć katastrofalne skutki. Niektóre z fałszywych stron mają adresy bardzo podobne do tych prawdziwych. Poniżej przedstawiamy kilka rad, dzięki którym będziemy bezpieczni w internecie.
W ostatnim czasie legniccy policjanci zauważyli wzrost przestępczości polegającej na dokonywaniu różnego rodzaju oszustw dokonywanych przez internet. Dlatego tak ważne jest, aby weryfikować adresy stron do których następuje przekierowanie. Jeśli nazwy domenowe nie są tymi oficjalnymi należy opuścić stronę i nie podawać żadnych poufnych danych. Dane logowania do bankowości należy wprowadzać TYLKO i WYŁĄCZNIE na oficjalnej stronie swojego banku.
Każde odstępstwo w wyglądzie strony, brak kłódki, inny adres www strony, brak połączenia szyfrowanego tzn. adres strony nierozpoczynający się od https oraz inne odstępstwa np. zapytania o login klucz autoryzacji czy dane z kart płatniczych powinny być alarmujące.
Po zakończeniu pracy w bankowości elektronicznej należy wylogować się używając przeznaczonej do tego opcji w aplikacji, gwarantuje to poprawne zamknięcie sesji przez użytkownika.
Stosowanie poniższych zasad, pomoże w bezpiecznym korzystaniu z bankowości elektronicznej a tym samym uniknięcia nowych zagrożeń:
- aktualizuj wersję przeglądarki,
- zabezpiecz komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym,
- do logowania się na stronie banku, użyj komputera z zabezpieczeniem antywirusowym, natomiast logując się za pomocą urządzenia mobilnego, jakim jest telefon, wykorzystaj do tego aplikację banku,
- sprawdzaj dokładnie adres strony bankowości elektronicznej, strona wykorzystywana przez oszustów może różnić się tylko jedną literą,
- po otwarciu strony swojego banku, należy zweryfikować jej adres oraz certyfikat tejże strony bankowej. Adres strony platformy powinien rozpoczynać się od https:// a w oknie przeglądarki powinna pojawić się zamknięta „kłódka” oznaczająca połączenie szyfrowane,
- bank nigdy nie prosi o podawanie żadnych danych poufnych, a w szczególności kodu PIN do tokena ani kodów używanych do logowania do platformy,
- stosując się do tych kilku porad, unikniemy narażenia się na utratę swoich oszczędności.
mł. asp. Anna Tersa