Oszustwo na aplikację
Oszuści wymyślają różne metody. aby osiągnąć swój cel, którym jest wyłudzenie pieniędzy. Jednym z nowych metod jest oszustwo na tzw. „aplikację”. Może ona spotkać każdego kto posiada smartfon z dostępem do bankowości internetowej.
Metoda „na aplikację” jest coraz częściej stosowana przez oszustów. Każdy kto posiada bankowość internetową niezależnie od wieku jest na nią narażony. Zazwyczaj oszust dzwoni z numerów odpowiadających numerom infolinii banków, w których posiadamy konto.
Przebieg rozmowy wygląda tak jakbyśmy mieli do czynienia z prawdziwym pracownikiem banku. Podczas rozmowy rzekomy pracownik banku informuje nas że np. nasze konto jest zagrożone lub o próbie włamania na posiadane przez nas konto. Następnie prowadzący rozmowę sugeruje, aby zainstalować dodatkowe oprogramowanie, które zwiększy nasz poziom bezpieczeństwa.
Wszystkie czynności wykonujemy w trakcie rozmowy telefonicznej z rzekomym pracownikiem banku, gdzie krok po kroku jesteśmy instruowani co mamy robić. Te instrukcje mają nas zabezpieczyć przed utratą zgromadzonych środków. Niestety jest inaczej. Nieświadomy zagrożenia użytkownik podaje swój login i hasło, tak jakby logował się do banku. Ponadto podczas rozmowy potwierdza kod weryfikacyjny, przez co przekazuje swoje pieniądze oszustom.
Wczoraj właśnie w taki sposób został oszukany mieszkaniec Legnicy do którego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Mężczyzna nakłonił go do zainstalowania w telefonie dwóch aplikacji. W ten sposób uzyskał dostęp do telefonu pokrzywdzonego, jego danych i w konsekwencji do bankowości mobilnej. Poprzez bankowość mobilną oszust uzyskał dostęp do rachunku bankowego z którego wykonał przelewy na prawie 64 000zł.
PAMIĘTAJ!
Pracownicy banków nigdy nie proszą o podawanie im przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej. Nie namawiają też do instalacji dodatkowych aplikacji w telefonie. Tak robią tylko oszuści!
W takiej sytuacji stosuj się do poniższych zasad bezpieczeństwa:
1. Nigdy nie podawaj loginu i hasła do swojego konta bankowości internetowej.
2. Nigdy nie instaluj aplikacji bądź oprogramowania, które ma rzekomo usprawnić lub poprawić bezpieczeństwo usług bankowych.
3. Nie przekazuj kodów weryfikacyjnych przesłanych za pomocą wiadomości sms.
4. Zachowaj ostrożność i rozwagę ponieważ w takich sytuacjach oszuści wywierają na Tobie presję czasu. Chcą aby przekazywane przez nich polecenia wykonywać jak najszybciej. W pośpiechu niestety podejmujemy nieprzemyślane decyzje.
5. Jeżeli zainstalujesz aplikację na urządzeniu, przestępcy będą mogli śledzić każdy Twój ruch, w tym wykraść dane logowania do banku. Ponadto z Twojego telefonu pobiorą listę kontaktów i będą w stanie wysyłać z telefonu nieprawdziwe SMSy do zabudowanej bazy numerów. Więc jeśli dojdzie do zainfekowania Twojego telefonu, niestety Twoi najbliżsi otrzymają takie wiadomości od przestępców.
6. Powinniśmy poinformować bank o zaistniałej sytuacji, dzwoniąc, np. z innego urządzenia, a w zainfekowanym telefonie włączmy tryb samolotowy.
Apelujemy aby nie otwierać wiadomości nieznanego pochodzenia, nie klikać w zawarte w nich linki, a tym bardziej nie instalować żadnych aplikacji spoza oficjalnych źródeł. Co więcej, po pobraniu i uruchomieniu takiej aplikacji, nie wolno logować się do stron bankowych.
asp. Katarzyna Baniewska