Uwaga! Oszuści podszywają się pod pracowników banku! Czujny legniczanin nie dał się oszukać
Obecnie Spoofing to najbardziej popularna metoda używana przez oszustów, którzy podszywają się pod firmy i instytucje próbując wyłudzić wrażliwe dane. Przestępcy łączą się za pomocą sieci komputerowej wysyłając maile, bądź telefonicznie podszywając się pod operatorów sieci, czy instytucje takie jak banki. Przedstawiają wymyśloną historię i czyszczą konto nieświadomego obywatela. Dzięki czujności legniczanina, tym razem nie osiągnęli swojego celu
Przestępcy uciekają się do coraz to nowszych metod oszustw. Kiedy przekonują się, że ich działania są skuteczne i mogą czerpać korzyści z tego procederu, nie ustępują i oszukują kolejne osoby.
W ostatnim czasie bardzo popularną metodą przestępców stał się tzw. Spoofing. Na ekranie telefonu pojawia się połączenie z banku. Niczego nieświadomy obywatel myśli, że rozmawia z pracownikiem a tak naprawdę oszust robi wszystko aby osiągnąć swój cel i wyczyścić konto rozmówcy. Niestety przekazanie jakichkolwiek danych wrażliwych umożliwiających dostęp do kont bankowych powoduje utratę oszczędności.
Tym razem oszuści obrali za cel legniczanina. Podszywając się pod pracowników banku, opowiedzieli historię o tym, że ktoś próbuje wziąć kredyt na jego dane i w przypadku anulowania tej transakcji, niezbędne jest złożenie i zaakceptowanie innego wniosku o kredyt w kwocie 68 tys. zł. za pośrednictwem aplikacji. Legniczanin od razu zorientował się, że ma do czynienia z oszustem i rozłączył się, dzięki czemu oszuści nie osiągnęli swojego celu.
Pamiętajmy, że oszuści stosują pewien schemat prowadzonych rozmów polegający na wywieraniu presji czasu i konieczności natychmiastowego zabezpieczenia pieniędzy przed rzekomym zagrożeniem. Taka rozmowa powinna od razu wzbudzić wątpliwości, co do konieczności podejmowanych działań i spowodować ogromną czujność opierającą się na ograniczonym zaufaniu, co do tożsamości dzwoniącego.
Apelujemy, aby pod żadnym pozorem nie logować się na otrzymywane linki do stron internetowych i nie przekazywać numerów kart, czy haseł dostępu. Pamiętajmy, że przestępcy uciekają się do coraz to nowszych sposobów pozyskiwania pieniędzy z kont bankowych. Nie dokonujcie Państwo pochopnie transakcji mogących narazić nas na utratę pieniędzy. Każde zainstalowanie aplikacji na żądanie to próba oszustwa, a w rezultacie pozbawienie środków finansowych zgromadzonych na koncie. Weryfikujcie wszystkie przekazywane Wam informacje, nie bądźcie łatwowierni i stanowczo reagujcie na każdą próbę oszustwa. Weryfikujcie każdą przeprowadzoną rozmowę z przedstawicielami instytucji i firm, z którymi na co dzień dokonujecie różnych transakcji.
mł. asp. Anna Tersa