CZY WIESZ JAK FUNKCJONUJE POSTERUNEK POLICJI?
Posterunek Policji postrzegany jest często przez społeczeństwo jak każda inna jednostka Policji, przez co rosną oczekiwania w zakresie dostępności policjantów w przypadku potrzeby kontaktu z nimi. Oczywistym jest, że obsada etatowa większości tego typu komórek organizacyjnych Policji, uniemożliwia zaplanowanie i realizację służb w systemie całodobowym. W praktyce komórki organizacyjne Policji po niskim stanie etatowym mogą powodować utrudnienia w osobistym kontakcie mieszkańców z policjantami w jej siedzibie. Mając to na uwadze podczas planowania służby brane są pod uwagę analizy stanu bezpieczeństwa i oczekiwania społeczne.
Posterunki Policji tworzone się w celu usprawnienia realizacji podstawowych zadań Policji na terenach gmin wiejskich i miejskich pozbawionych siedzib komisariatów Policji. Szczególnie w zakresie:
- zapewnienia mieszkańcom z tych terenów możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, a także bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu;
- stworzenia warunków umożliwiających szybszą reakcję Policji na sygnały i zgłoszenia.
Decyzja o utworzeniu posterunku Policji poprzedzona jest analizą stanu bezpieczeństwa na terenie gminy lub gminy-miasta oraz konsultacjami z przedstawicielami samorządu terytorialnego.
W skład obsady posterunku Policji wchodzą doświadczeni policjanci służby prewencyjnej i kryminalnej
Posterunek Policji jest komórką organizacyjną w strukturach jednostki Policji,
Natomiast struktura organizacyjna posterunku Policji składa się z komórek niższego szczebla o nazwach: do spraw prewencji i do spraw kryminalnych.
Do zakresu działania posterunku Policji należy:
- przeciwdziałanie popełnianiu przestępstw i wykroczeń w miejscach publicznych,
- ujawnienie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
- kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- ujawnianie przestępstw i wykroczeń oraz wykrywanie ich sprawców;
- realizowanie zadań administracyjno-porządkowych;
- współdziałanie z samorządem terytorialnym oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
W każdym Posterunku Policji województwa dolnośląskiego funkcjonują dyżury kierownika jednostki. Kierownik przyjmuje interesantów w każdy poniedziałek w godzinach 10:00 – 14:00.
Na stronie internetowej Komendy Miejskiej Policji w Legnicy w zakładce „ Twoja Komenda” znajduje się odnośnik do Posterunku Policji w Prochowicach, w którym zawarte są informacje o kierownictwie tej jednostki i formie kontaktu. W zakładce „Kontakt” znajduje się odnośnik „ twój dzielnicowy”, gdzie znajdują się dane kontaktowe dzielnicowych z terenu całej jednostki, w tym dzielnicowych podległych Posterunkowi Policji.
mł. asp. Anna Tersa